•   Niedziela, 5 grudnia 2021
Tłumaczenia online

Plan lekcji: Linia liczb wymiernych

Uczniowie używają dużej linii liczbowej, aby zrozumieć liczby racjonalne i prawidłowo rozmieszczać liczby dodatnie i ujemne.

Klasa:

Klasa szósta

Czas trwania:

1 godzina lekcyjna, ~45-50 minut

Materiały:

  • Długie paski papieru (dobrze sprawdza się taśma klejąca)
  • Model linii liczbowej na wyświetlaczu
  • Linijki

Kluczowe słownictwo:

liczby dodatnie, ujemne, linia liczbowa, liczby racjonalne

Cele:

Uczniowie skonstruują i będą używać dużej linii liczbowej, aby rozwinąć zrozumienie liczb racjonalnych.

Spełnionestandardy:

6.NS.6a. Rozumienie liczby racjonalnej jako punktu na linii liczbowej. Rozszerza diagramy linii liczb i osi współrzędnych znane z poprzednich klas, aby przedstawić punkty na linii i na płaszczyźnie o ujemnych współrzędnych liczbowych. Rozpoznaje przeciwne znaki liczb jako wskazujące miejsca po przeciwnych stronach 0 na linii liczbowej.

Wprowadzenie do lekcji

Omówienie celu lekcji z uczniami. Dzisiaj będą się uczyć o liczbach racjonalnych. Liczby racjonalne to liczby, które mogą być użyte jako ułamki lub współczynniki. Poproś uczniów, aby wymienili wszystkie przykłady takich liczb, które przychodzą im do głowy.

Procedura krok po kroku

  1. Rozłóż długie paski papieru na stołach, w małych grupach; miej swój własny pasek przy tablicy, aby modelować to, co uczniowie powinni robić.
  2. Poproś uczniów, aby odmierzyli dwucalowe odcinki na obu końcach paska papieru.
  3. Gdzieś pośrodku należy pokazać uczniom, że to jest zero. Jeśli jest to ich pierwsze doświadczenie z liczbami wymiernymi poniżej zera, będą zdezorientowani, że zero nie znajduje się na skrajnym lewym końcu.
  4. Poproś uczniów o zaznaczenie liczb dodatnich po prawej stronie od zera. Każde oznaczenie powinno być jedną liczbą całkowitą - 1, 2, 3, itd.
  5. Przyklej pasek z liczbami na tablicy lub przygotuj linię liczbową na rzutniku.
  6. Jeśli jest to pierwsza próba zrozumienia przez uczniów liczb ujemnych, należy zacząć powoli, od ogólnego wyjaśnienia tego pojęcia. Dobrym sposobem, szczególnie w tej grupie wiekowej, jest rozmowa o należnych pieniądzach. Na przykład, jesteś mi winien 1 dolara. Nie masz żadnych pieniędzy, więc twój stan pieniężny nie może być nigdzie po prawej (dodatniej) stronie zera. Musisz zdobyć dolara, żeby mi go zwrócić i znowu znaleźć się po prawej stronie zera. Można więc powiedzieć, że masz -$1. W zależności od lokalizacji, temperatura jest również często omawianą liczbą ujemną. Jeśli musi się znacznie ocieplić, żeby było 0 stopni, to mamy do czynienia z ujemnymi temperaturami.
Gdy uczniowie zaczną to rozumieć, niech zaczną zaznaczać swoje linie liczbowe. Ponownie, będzie im trudno zrozumieć, że piszą liczby ujemne -1, -2, -3, -4 od prawej do lewej, a nie od lewej do prawej. Należy to dokładnie wymodelować, a jeśli to konieczne, użyć przykładów takich jak te opisane w Kroku 6, aby zwiększyć ich zrozumienie. Gdy uczniowie mają już swoje linie liczbowe, sprawdź, czy niektórzy z nich potrafią stworzyć własne historie związane z ich racjonalnymi liczbami. Na przykład, Sandy jest winna Joe 5 dolarów. Ona ma tylko 2 dolary. Jeśli da mu swoje 2 dolary, można powiedzieć, że ma ile pieniędzy? (-$3.00) Większość uczniów może nie być gotowa na tego typu zadania, ale ci, którzy są, mogą je zapisywać i mogą stać się klasowym centrum nauki.

Praca domowa/ocena

Pozwól uczniom zabrać swoje linie numeryczne do domu i poproś ich, aby przećwiczyli kilka prostych problemów z dodawaniem na pasku numerycznym. To nie jest zadanie, które ma być oceniane, ale takie, które pozwoli zorientować się, jak uczniowie rozumieją liczby ujemne. Linie numeryczne można również wykorzystać jako pomoc w nauce ułamków ujemnych i dziesiętnych.

  • -3 + 8
  • -1 + 5
  • -4 + 4

Ocena

Rób notatki podczas dyskusji w klasie oraz pracy indywidualnej i grupowej na liniach liczbowych. Nie wystawiaj żadnych ocen podczas tej lekcji, ale obserwuj kto ma poważne problemy, a kto jest gotowy, aby przejść dalej.

Zacytuj ten artykuł Format mla apa chicago Twój cytat Jones, Alexis. "Plan lekcji: Rational Number Line." ThoughtCo, Aug. 4, 2021, thoughtco.com/rational-number-line-lesson-plan-2312860. Jones, Alexis. (2021, 4 sierpnia). Lesson Plan: Rational Number Line. Retrieved from https://www.thoughtco.com/rational-number-line-lesson-plan-2312860. Jones, Alexis. "Lesson Plan: Rational Number Line." ThoughtCo. https://www.thoughtco.com/rational-number-line-lesson-plan-2312860 (accessed September 9, 2021). kopia cytatu

Zobacz również